Ile trwa rękojmia, a ile gwarancja?

Znasz ten scenariusz? Wymarzony telefon szwankuje po kilku miesiącach od zakupu, w nowych butach odkleja się podeszwa, a grająca zabawka Twojego dziecka milczy jak zaklęta. Rozwiązanie? Oczywiście reklamacja.

Pewnie słyszałeś już o gwarancji. Ale czy wiesz, że poza nią również rękojmia jest podstawą do reklamacji? Czym się różnią? Ile trwa gwarancja, a ile rękojmia?  I co jest korzystniejsze? Czytaj dalej, a będziesz świadomie korzystał ze swoich praw.

Po przeczytaniu tego artykułu będziesz wiedział:

  • Co to jest gwarancja i co to jest rękojmia.
  • Ile trwa gwarancja, a ile trwa rękojmia.
  • Jakie jest Twoje prawo po złożeniu reklamacji.
  • Jak wygląda bieg gwarancji i rękojmi.

Zanim dowiesz się ile trwa gwarancja, a ile rękojmia powiemy Ci czym różnią się oba pojęcia, bo ich rozróżnienie nie jest przypadkowe. 

 

reklamacja towaru

Co to jest gwarancja?

W ciągu 7 lat wiele może się wydarzyć…

Tak zaczyna się obietnica marki samochodowej KIA – 7 lat gwarancji. Zobowiązanie najwyższej jakości. Kusząca wartość dodana do produktu. Jak się pewnie domyślasz okres 7 lat nie został producentowi przez nikogo narzucony.  

 Gwarancja jest zupełnie dobrowolnym zobowiązaniem producenta (bądź sprzedawcy) wobec klienta. Więc również jej warunki są ustalane przez niego i zawarte w dokumencie gwarancyjnym. Gwarancja dotyczy wyłącznie wad fizycznych, czyli sytuacji, gdy towar jest niezgodny z umową sprzedaży.

 

 Może zainteresuje Cię wpis: Nieodebranie listu poleconego.

wady ukryte towaru

Czym jest rękojmia za wady?

Rękojmia jest podobnie jak gwarancja odpowiedzialnością sprzedającego za wady produktu. O warunkach reklamacji na podstawie rękojmi nie decyduje jednak sprzedawca. Reguluje je ustawa, a konkretnie przepisy Kodeksu Cywilnego (Art. 556-576). Sprzedawca nie ma więc tutaj dużego „pola manewru”. Musi się podporządkować. Jednym z wyjątków jest sytuacja, w której konsument wiedział o wadzie w momencie zakupu.

 

Przepisy kodeksu cywilnego regulują warunki reklamacji na podstawie rekojmi.

W przypadku rękojmi sprzedawca odpowiada za wady fizyczne lub prawne. Wadę fizyczną już wyjaśniliśmy. Wada prawna występuje wtedy, gdy towar nie był własnością sprzedającego, lecz osób trzecich.

 

Czy wiesz, że nasza specjalizacja to: Kontrakty handlowe i umowy.

naprawa gwarancyjna

Czas trwania gwarancja i rękojmi

Ile trwa gwarancja określa gwarant, czyli ten, kto jej udziela (producent lub sprzedawca). Rok, dwa, więcej – to on decyduje. Często oferuje się pewien okres gwarancji z możliwością przedłużenia go za dodatkową opłatą. Czasem nawet dożywotnio!

W przypadku rękojmi okres ten regulują przepisy Kodeksu Cywilnego – są to 2 lata (lub 5 lat w przypadku nieruchomości). Przy sprzedaży towaru używanego sprzedawca jest odpowiedzialny za wady przez co najmniej rok od wydania towaru.

Gwarancja dotyczy wyłącznie wad fizycznych, czyli sytuacji, gdy towar jest niezgodny z umową sprzedaży.

Czy gwarancja i rękojmia wykluczają się wzajemnie? Nie! Jeśli zareklamowałeś produkt w ramach gwarancji i za jakiś czas ponownie ujawniła się wada, to nadal masz prawo do reklamacji z tytułu rękojmi. I odwrotnie. Oczywiście przy zachowaniu określonych terminów.

Jeśli reklamujesz towar w ciągu pierwszego roku od zakupu, to jesteś niejako na wygranej pozycji. Dlaczego? Bo istnieje domniemanie, że towar był wadliwy już w momencie jego sprzedaży. Więc to sprzedający musiałby udowodnić, że było inaczej.

Jednak jeżeli już minął rok, to Ty jako konsument musisz udowodnić istnienie tej wady przy zakupie. Możesz wykorzystać tu na przykład opinię rzeczoznawcy.

 

rękojmia i gwarancja po zakupie

Jakie są Twoje prawa po złożeniu reklamacji?

Reklamacja z tytułu rękojmi – masz prawo w pierwszej kolejności do:

  • naprawy produktu
  • lub wymiany na produkt bez wady.

Jeśli sprzedający z jakichś powodów nie będzie mógł spełnić żadnej z powyższych opcji, to można zażądać:

  • obniżenia ceny
  • lub odstąpienia od umowy.

 

Chcesz dokonać reklamacji na podstawie gwarancji? W przypadku reklamacji na podstawie gwarancji możliwe są takie opcje:

  • zwrot ceny
  • wymiana
  • lub naprawa.

O konkretnym rozwiązaniu w tym przypadku decyduje sam gwarant. Jesteś ciekawy, jak to wygląda u Ciebie? Zajrzyj do karty gwarancyjnej. W razie braku reakcji na reklamację w ciągu 14 dni od jej złożenia uznaje się ją za uzasadnioną!

 

Przeczytaj też wpis: Sądowy nakaz zapłaty.

nieodebrany list polecony

Bieg trwania gwarancji i rękojmi

Co w przypadku, kiedy zareklamowałeś towar z tytułu gwarancji. Co się dzieje w tym czasie z biegiem terminu rękojmi? Zobacz. Być może o tym nie wiedziałeś, ale gdy tylko poinformowałeś o wadzie, termin ten zostaje zawieszony aż do załatwienia reklamacji. Tak. Właśnie w ten sposób to wygląda.

Gwarant naprawił Twój produkt lub wymienił go na nowy? W takim razie możesz cieszyć się nową gwarancją. Sytuacja ta nie dotyczy drobnych napraw. Wtedy możliwe, że od nowa będzie biegła gwarancja jedynie na wymienioną część.

 Podsumowanie:

Jak widzisz, wszystkim dobrze znana gwarancja nie jest jedyną ani zawsze najlepszą podstawą reklamacji. Czy skorzystasz z rękojmi, czy z gwarancji zależy od Ciebie. Gdy gwarantem jest sprzedawca, to zaznacz przy składaniu reklamacji, którą opcję wybrałeś.

Przypominamy, że jedno nie wyklucza drugiego. Jeśli gwarancja na Twój produkt trwa tylko rok, to masz tak, czy inaczej, jeszcze jeden rok „zabezpieczenia” w postaci rękojmi. Z kolei warto wybrać gwarancję na podstawę reklamacji, jeśli jest ona dłuższa niż 2-letni okres trwania rękojmi.

Warunki rękojmi określa ustawa, a gwarancji – „autor” dokumentu gwarancyjnego. Dlatego ta pierwsza opcja może okazać się korzystniejsza, ale nie musi. Zanim zdecydujesz się zgłosić swoje uwagi do sprzedawcy lub producenta warto zajrzeć do karty gwarancyjnej. Przygotowanie pisma, w którym powołujesz się na swoje prawa wymaga użycia odpowiednich pojęć, dobrze abyś wiedział czym różni się gwarancja od rękojmi i ile trwają, bo dzięki temu zadbasz o swój czas i pieniądze.

Chcesz skorzystać z gwarancji lub rękojmi? Wartość reklamowanego towaru jest wysoka? Umów się na rozmowę z radcą prawnym albo od razu prześlij nam wszystkie informacje, a my przygotujemy dla Ciebie pismo do sprzedawcy lub producenta.

Siedziba kancelarii:

ul. Księdza Biskupa Herberta Bednorza 1, 40-384 Katowice

kontakt e-mail:

kancelaria@szaflarscy.pl

tel. - Tomasz Szaflarski:

(+48) 508 277 555

tel. - Jacek Szaflarski:

(+48) 511 489 333
Szybki kontakt!
+
Wyślij!